Prin secolul al IV-lea după Cristos, mulţi dintre creştini
se retrăgeau în pustiu pentru a se dedica rugăciunii în tăcere şi în pocăinţă.
Se adăposteau în vreo peşteră sau în vreo scorbură de copac, prin apropierea
vreunui curs de apă sau a vreunui izvor. Prezenţa apei le făcea posibilă
cultivarea unui mic petec de pământ fin, care-şi avea verdeţurile trebuincioase
traiului de fiecare zi. Oamenii aceştia nu mâncau carne niciodată. Unii dintre
ei trăiau singuri-singurei şi se numeau pustnici. Alţii trăiau mai mulţi sau
mai puţini împreună, într-un fel de comunitate religioasă.
Unul dintre aceşti faimoşi călugări era Sisoie, care trăia
în pustiul Egiptului, foarte aproape de cetatea Tebe; şi a trăit mai mult de o
sută de ani. Din cauza sfinţenie vieţii sale cunoscută în toate părţile,
tinerii călugări şi candidaţii la viaţa călugărească, mergeau la dânsul, pentru
mângâierea sufletească şi pentru sfaturi.
În una din zile merse la dânsul un tânăr doritor de a duce o
viaţă evlavioasă, şi-i spuse:
- Părinte, simt trebuinţa de a cere nişte sfaturi de la
sfinţia voastră.
Tocmai atunci, Sisoie lucra de zor la o rogojină, deoarece
călugării trebuind să se întreţină prin munca mâinilor lor, se ocupau cu
facerea rogojinilor şi a coşurilor de nuiele. Bătrânul, fără a-şi ridica ochii
de pe rogojina la care lucra răspunse:
- Zi-i mai departe. Ce vrei?
- Chiar aici? întrebă tânărul cu multă sfială şi uitându-se
primprejur.
- Da, aici, pentru că rogojinile şi coşurile nu au urechi ca
să audă ce vorbim noi.
Atunci tânărul începu a plânge şi spuse printre lacrimi:
- Părinte, ce trebuie să fac, pentru că am săvârşit un păcat
îngrozitor!
- Aha! răspunse Sisoie, va să zică ai căzut?! Atunci ce mai
aştepţi. Scoală-te şi îndreaptă-te.
- M-am sculat şi iar am căzut.
- Mai scoală-te o dată.
- Părinte, de câte ori am căzut, tot de atâtea ori m-am şi
sculat. De câte ori va trebui să mă mai scol?
- Totdeauna. Trebuie să te scoli mereu până când te va lua
Dumnezeu din această lume, mai spuse Sisoie.
Tânărul despre care am vorbit probabil că s-a întristat la
auzul acestor cuvinte, din care înţelesese că toată viaţa trebuie să se lupte
cu patimile lui şi să se spovedească cât mai des. S-ar fi bucurat dacă
pustnicul i-ar fi spus că după un an ori doi îl vor părăsi patimile sau că după
un timp oarecare va avea o voinţă atât de puternică încât să şi le poată
înfrâna cu uşurinţă. Dar cu toate acestea, chiar dacă ar fi trebuit să se lupte
împotriva păcatului lungi şi lungi ani, el ar fi fost un bun creştin, pentru că
totdeauna se pocăia şi căuta să se corijeze.
Pentru ce vorbim noi chiar astăzi în Duminica Pătimirilor
despre aşa ceva? Pentru că astăzi, nu numai că amintim intrarea triumfală a lui
Isus în Ierusalim, prin frumoasa procesiune cu ramuri verzi, dar cu duminica
aceasta începem şi Săptămâna Mare, Săptămâna Pătimirii lui Isus. În toate
bisericile astăzi se citeşte tot ceea ce s-a scris în legătură cu pătimirea, cu
răstignirea şi cu moartea Domnului
nostru Isus Cristos.
Isus a îndurat cele mai crâncene suferinţe pentru păcatele
noastre, deci şi pentru păcatele acelui tânăr, care a trăit în pustiu cu multe
sute de ani în urmă, ca şi pentru păcatele noastre ale tuturor celor care ne
aflăm astăzi aici în biserică.
Prin patima şi moartea lui, Isus ne-a deschis cerul, şi
păcatele noastre pot fi iertate. Prin patima lui Cristos, tânărul acela putea
să primească dezlegare de păcate, după ce le-ar fi spovedit. Chiar şi voi,
copiilor, vă veţi spovedi în aceste zile pentru a sărbători Învierea Domnului
cu cugetele şi cu inimile curate.
Toată părerea de rău de păcate şi fiecare spovadă ne
întăreşte şi ne sfinţeşte, iar dacă cineva săvârşeşte un păcat de moarte,
printr-o spovadă sinceră îşi va afla învierea.
Aşa cum ştiţi, sfântul Petru se temea să nu fie arestat de
aceea l-a negat de trei ori pe Domnul. Dar tot în aceeaşi noapte, el a văzut
cum soldaţii îl duceau pe preaiubitul Învăţător cu mâinile legate. Acesta era
începutul pătimirii sale. Văzându-l atât de trist, Petru s-a căit şi şi-a plâns
cu lacrimi fierbinţi păcatul.
Soldaţii romani erau nişte oameni cruzi, sălbatici, şi fără
nici un pic de milă l-au pironit pe Isus pe cruce, făcând chiar glume proaste
pe seama lui. Însă comandantul acestora, centurionul, uitându-se ţintă la Isus
pe cruce, cunoscând minunile săvârşite de el, cele mai dinainte, şi mai ales
cele din clipa aceea, plin de dragoste a exclamat cu glas tare, aşa ca să-l
audă şi alţii: „Cu adevărat, Fiul lui Dumnezeu era omul acesta!” (Mt 27, 54).
Despre căinţa celorlalţi apostoli nu ştim prea multe. Ştim
că lui Iuda i-a părut rău că l-a trădat pe Domnul, însă aceasta nu a fost o
părere de rău sinceră, din care cauză s-a şi spânzurat.
Un copil auzind povestindu-se despre disperarea lui Iuda a
spus: „Dacă eram eu în locul lui Iuda, m-aş fi aruncat în braţele lui Isus,
l-aş fi prins cu mânuţele mele de gât şi l-aş fi sărutat, iar el cu siguranţă
că m-ar fi iertat!”
Copilul acela înţelegea mai bine decât ceilalţi oameni că nu
există nici un fel de păcate oricât de grave, pe care Isus să nu le poată ierta
omului, dacă acesta se căieşte cu toată sinceritatea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu