joi, 15 martie 2012

DUMINICA A IV-A DIN POSTUL MARE (B)


 Predică a pr. Stanislao J. Klimeck

Mulţi erau oamenii care veneau la Isus pentru a-i asculta învăţătura. De obicei, aceştia erau oameni simpli fără prea multă învăţătură, dar din când în când veneau şi unii dintre învăţaţi. Însă aceştia veneau la dânsul numai cu scopul de a-l prinde în vorbe, spre a-l putea învinovăţi în faţa autorităţilor romane.
Totuşi printre ei existau şi oameni buni... Unul dintre aceştia era şi Nicodim, care dorea să cunoască mai bine învăţătura lui Isus cerându-i explicaţii în lucrurile pe care nu le înţelegea. După părerea lui, nu era lucru potrivit ca să se amestece în mulţime şi să ceară explicaţii chiar el, om bogat şi mare învăţat al legii. Ce-ar fi spus fariseii, prietenii lui? De aceea când a aflat că Isus se afla prin apropiere, s-a folosit de ocazia aceasta şi la timp de noapte a mers singur-singurel, fără nici un însoţitor.
Chiar şi în zilele noastre se mai întâmplă că unii oameni ar dori să trăiască după învăţătura lui Isus, dar se tem de fariseii moderni, din care cauză merg să asiste la liturghie în vreo biserică mult mai departe de locuinţa lor, chiar şi în alt oraş, acolo unde presupun ei că nu-i cunoaşte nimeni. Uneori fac aceasta pe timp de noapte, aşa ca Nicodim, mai ales atunci când este vorba despre vreun botez sau de vreo cununie...
Am toată convingerea că în parohia noastră nu există asemenea cărturari şi farisei de care să vă temeţi; că nu există nici copii cărora să le fie frică să se roage şi să-şi mărturisească credinţa în public.
Nicodim intrând în casa unde era găzduit Isus, în primul loc, s-a interesat dacă nu mai era şi altcineva străin în casa aceea. Ştia el că sunt apostolii, dar de apostoli nu se ferea. Aşadar, luând loc îl întrebă pe Isus cu toată sinceritatea: „Învăţătorule, ştiu că eşti un învăţător venit de la Dumnezeu, căci nimeni nu poate face semnele pe care le faci tu, dacă nu este Dumnezeu cu el” (In 3, 2).
După aceste cuvinte, Nicodim voia să treacă la întrebarea pentru care venise, dar înainte de a-şi deschide gura, Isus ştia ce anume voia să-l întrebe, de aceea i-a luat-o înainte, zicându-i: „Dacă vrei să te mântuieşti nu-ţi trebuie altceva decât să crezi în mine şi în evanghelia pe care o predic eu...”. După aceea i-a mai spus că Dumnezeu îi iubeşte atât de mult pe oameni, încât l-a trimis pe unicul său fiu, nu ca să judece ori ca să osândească lumea, ci ca s-o mântuiască.
Pe vremuri, oamenii credeau că Dumnezeu ar fi un judecător drept, dar foarte aspru, şi că la judecată folosea o balanţă cu două talere, unul cu faptele bune ale omului şi cealălalt cu faptele rele. În cazul când faptele cele bune erau mai grele decât cele rele, omul mergea de-a dreptul în paradis. Dar dacă cele rele apăsau mai mult în balanţă, omul acela mergea în iad.
Cu toate acestea Isus spune că pentru obţinerea iertării este necesară naşterea cea de-a doua oară, renaşterea prin care se înţelege convertirea şi pocăinţa pentru păcate, adică renaşterea în sensul spiritual şi moral. Nicodim nu înţelegea cuvintele lui Isus, de aceea l-a şi întrebat:  „Cum se poate naşte un om bătrân?... Poate el să mai fie şi a doua oară în pântecele mamei sale şi să se nască?” (In 3, 4). S-ar putea ca întrebarea aceasta să fi fost cea mai ridicolă, pe care a auzit-o Isus din gura unui învăţat. Probabil că Isus a şi zâmbit văzând că un om de talia lui Nicodim pune o asemenea întrebare atât de copilărească. Aşadar, Isus i-a explicat că aici nu este vorba de o renaştere trupească, ci de o renaştere sufletească prin pocăinţă pentru cercetarea păcatelor şi prin botez. Nicodim înţelegea lucrurile exact ca acea copilă care auzind cum spunea preotul că în luna mai, trebuiesc oferite Maicii Domnului floricelele faptelor bune, ea s-a dus în grădină, a cules un braţ de flori, pe care le-a dus la altarul Maicii Domnului...
În cuvintele care au urmat întrebării lui Nicodim, Isus i-a explicat cu răbdare, cum anume trebuia să se renască şi să se boteze pentru a ajunge la mântuire.
După ce s-a întors acasă Nicodim s-a gândit mult la cele ce vorbise cu Isus. Apoi s-a străduit de a-i cunoaşte şi mai bine învăţătura, prin care a devenit tot mai curajos. Atunci când cărturarii şi fariseii voiau ca să-l aresteze în secret pe Isus şi să-l osândească, Nicodim i-a luat apărarea şi a spus în plin Sinedriu: „Legea noastră nu osândeşte pe nimeni, mai înainte de a-l asculta”, însă atunci când Isus a fost judecat nu a mai reuşit să-l apere. Mai târziu, după răstignirea şi moartea lui Isus, când toţi apostolii fugiră îngroziţi, el a mers curajos împreună cu Iosif din Arimatea de au luat trupul lui Isus pe care l-au aşezat într-un mormânt nou şi curat.
Tradiţia ne spune că în anii care au urmat, el a fost botezat de către sfântul Petru şi a îndurat chinurile martiriului pentru credinţă. Crezând în evanghelie, acum el nu se mai temea nici de farisei şi nici de moarte.
Învăţătura referitoare la mântuirea oamenilor prin cruce, adresată lui Nicodim în noaptea aceea, a auzit-o şi sfântul Ioan Evanghelistul, pe care a şi redat-o în Evanghelia sa.
De aceea, sfânta Biserică vă adresează astăzi şi vouă această învăţătură pentru că Isus a murit pe cruce şi pentru voi. De aceea şi voi sunteţi obligaţi a vă renaşte, adică a vă converti şi a vă curăţi sufletele de păcate prin pocăinţă şi spovadă. Spovada cea bună de dinaintea Paştelui să fie recunoştinţa şi mântuirea voastră faţă de Isus pentru ceea ce a pătimit şi a suferit el, şi în acelaşi timp va fi şi o pregătire cum se cuvine la sărbătoarea Învierii sale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu